Własna marka odzieżowa - sprawdź jakie kroki musisz wykonać!

Własna marka odzieżowa – sprawdź jakie kroki musisz wykonać!

Własna marka odzieżowa, innowacyjna usługa, czy też proste produkty codziennego użytku miały swój początek zawsze w tym samym miejscu – w czyjejś głowie. Czasami pomysł miał zrewolucjonizować rynek. Innym razem ktoś zapragnął stawić czoła konkurencji i stworzyć coś w nowy, lepszy lub bardziej oryginalny sposób. Jedno pozostawało zawsze niezmienne. Punktem wyjścia była myśl i chęć wcielenia jej w życie.

Ta sama prawda tyczy się również założenia własnej marki odzieżowej. Jednak zanim pomysł będzie miał szansę stać się rzeczywistością, po drodze czeka wiele decyzji do podjęcia, nieprzewidzianych kosztów i godzin poświęconych na załatwianie niezbędnych formalności. Warto być na to wszystko dobrze przygotowanym i nabyć odpowiednią wiedzę, aby cały proces przebiegał szybciej i łatwiej.  

Pomysł 

Własna marka odzieżowa zawsze zaczyna się od pomysłu. Gdy już go mamy, warto odpowiedzieć sobie na następujące pytanie: czemu właściwie chcesz ją stworzyć? Może tak naprawdę chcesz robić ubrania lepsze jakościowo niż inni? A może jest tak, że dostrzegasz jakąś lukę na rynku, którą chciałbyś wypełnić? Taka odpowiedź określi, dlaczego na realizację pomysłu chcesz poświęcać własny czas i energię. Dodatkowo będzie to fundament Twojego pomysłu, do którego zawsze będziesz mógł wrócić, gdy pojawią się wątpliwości, w jakim kierunku w przyszłości rozwijać markę.
Pomysł oraz wyjściowe założenia warto sprecyzować. Podstawowe pytania, na jakie warto znaleźć odpowiedź to: 

  • Dla kogo chcesz tworzyć odzież: kobiet, mężczyzn czy jednocześnie dla obu grup? A może dla jakichś innych odbiorców, np. miłośników siłowni?  

Odpowiedź na to pytanie przyda się podczas określania grupy odbiorców marki.  

  • Jakiego typu ma to być odzież? Codzienna, elegancka, sportowa, a może innego typu?

Sprecyzowanie typu odzieży jest istotne, bo dzięki temu można określić, jaka szwalnia będzie w stanie zrealizować nasze zamówienie, jakie materiały będą potrzebne do szycia i co najważniejsze – z jakimi kosztami będzie się to wszystko wiązało.   

  • Ile rodzajów odzieży, w jakiej ilości wariantów i wersji kolorystycznych ma być produkowane?

Przykładowo: do sklepów ma trafić seria 3 różnych bluz, a każdy rodzaj dostępny będzie w 4 wersjach kolorystycznych oraz 3 różne T-shirty, każdy z nich dostępny będzie w 5 wersjach kolorystycznych. Każdy nowy produkt to także zakup nowych materiałów do produkcji i konieczność przygotowania nowego szablonu do szycia. Zwiększa to koszty i wydłuża czas przygotowania projektu. 

  • Jaka jest wysokość budżetu? 

Dzięki odpowiedzeniu sobie na powyższe pytania można precyzyjniej oszacować skalę działalności, możliwości produkcyjne itp.  

  • Ile sztuk odzieży ma być sprzedawanych miesięcznie?

Pozwoli to oszacować miesięczny przychód, ale i stałe koszty.   

Im więcej postawionych pytań i precyzyjnych odpowiedzi, tym łatwiejsze działanie później. Warto zapisać sobie wszystkie pytania, jakie przyjdą nam do głowy i pomyśleć nad odpowiedziami na nie.
Warto również przeprowadzić analizę SWOT. Pomaga ona uporządkować posiadane informacje oraz określić mocne i słabe strony własnej marki odzieżowej. Dzięki niej możemy skorygować pomysł lub dowiedzieć się, czy posiadamy wystarczające kompetencje, aby stworzyć sklep internetowy lub zaprojektować odzież.
Więcej informacji na temat analizy SWOT można przeczytać na stronie Questus.      

Badanie rynku

Dużo przydatnych informacji o posiadanych przez nas przewagach, słabościach oraz wymaganiach rynkowych możemy uzyskać dzięki badaniu rynku. Zanim poniesiemy finansowe koszty warto zgromadzić jak największą liczbę informacji i dokładnie się im przyjrzeć.
Badanie rynku należy zacząć od poszukania marek, które sprzedają rzeczy podobne do naszych lub które mają podobne założenia do nas. Najważniejszym kryterium powinny być jednak ubrania i to, że są podobne do tych projektowanych przez nas. Jeśli już ich znajdziemy, to warto poszukać odpowiedzi na następujące pytania:

  • Jak długo istnieją i działają na rynku?
  • Jakie ubrania oferują? 
  • Jak szeroka jest ich oferta? Ile rodzajów odzieży mają w sprzedaży?
  • Jakich materiałów używają do produkcji poszczególnych ubrań? 
  • W jakiej cenie sprzedają poszczególne modele ubrań?
  • Jak komunikują się z klientami? Do kogo kierują swoje ubrania?
  • Jak i gdzie się reklamują?

Kiedy uda nam się uzyskać odpowiedzi na wszystkie powyższe pytania, warto porównać je z własnymi założeniami. Zdobyta wiedza z pewnością przyda się też do przeprowadzenia analizy SWOT. Dobrym pomysłem jest również poszukanie case study innych marek. Niektóre chętnie dzielą się wiedzą oraz doświadczeniami z własnych początków. 

Określenie grupy docelowej

Każdy z nas ma swoje ulubione marki odzieżowe, do których często wraca podczas kolejnych zakupów i zawsze znajduje coś dla siebie. Z jakiego powodu? Najpewniej dlatego, że należymy do grupy docelowej tej marki i jej produkty są adresowane właśnie do nas.

Dlatego my również powinniśmy określić grupę docelową. Mamy przez to możliwość zwiększenia szans na dobre wyniki sprzedażowe oraz pozytywny odbiór prowadzonej w portalach społecznościowych narracji. Dobrze określona grupa docelowa powinna wskazać nam, jakie osoby najczęściej i najchętniej będą sięgały po nasze produkty. Przy jej określeniu pomocne mogą być wyniki badania rynku – warto z nich skorzystać.

Dla branży odzieżowej można określić następujące kryteria:

Kryteria demograficzne;

  • Przynależność klienta do wybranej generacji X/Y/Z,
  • Wykonywany zawód lub status zawodowy,
  • Przynależność do konkretnej klasy społecznej,

Kryteria psychograficzne;

  • Styl życia,
  • Zainteresowania oraz sposoby spędzania wolnego czasu,
  • Charakterystyka osobowości,
  • Wyznawane przez klienta wartości,

Kryteria behawioralne;

  • Okazje nakłaniające klienta do zakupów, np. święta, zbliżające się wakacje,
  • Cechy produktu szczególnie ważne dla użytkownika, np. przede wszystkim wygląd odzieży, przede wszystkim ekologiczne materiały itp.

Są to tylko podstawowe kryteria, ale nawet one powinny dość dokładnie scharakteryzować naszego spodziewanego klienta. W przyszłości uprości to kilka kolejnych spraw. Od teraz łatwiej będzie konstruować strategię marki, sposób komunikowania się z odbiorcami, czy miejsca reklamowania się.

Dobrze określona grupa docelowa powinna wskazać nam, jakie osoby najczęściej i najchętniej będą sięgały po nasze produkty.

Planowanie wydatków

Tworzenie własnej serii ubrań wiąże się nie tylko z zakupem materiałów oraz zapłatą za szycie, ale również z wieloma ukrytymi i nieoczywistymi kosztami. Zanim w ogóle będziemy w stanie realnie ocenić, czy posiadane przez nas środki finansowe wystarczą do uszycia i dystrybucji naszej serii, musimy wykonać jeszcze jeden krok. Policzyć i zsumować wydatki, które czekają na nas po drodze. Poniżej znajdują się punkty, gdzie wymienione są niektóre działania i procesy wymagające nakładów finansowych podczas tworzenia własnej marki odzieżowej i serii odzieży.

  1. Przygotowanie projektu ubrania (każdy projekt to oddzielny koszt).
  2. Zakup materiałów.
  3. Przygotowanie konstrukcji ubrania (każda konstrukcja to oddzielny koszt).
  4. Stopniowanie odzieży – przygotowanie do szycia wielu rozmiarów.
  5. Odszycie prototypu.
  6. Koszt dodatków – nici, guziki, metki, naszywki itp.
  7. Wykonanie haftów, nadruków, naszywek.
  8. Opakowania do wysyłek – pudełka, folie, wstążki.
  9. Sesja zdjęciowa na stronę internetową i do sklepu.
  10. Stworzenie packshotów.
  11. Opracowanie strategii marki.
  12. Opracowanie strategii komunikacji marki.
  13. Przygotowanie taktyki marki.
  14. Identyfikacja wizualna marki.
  15. Przygotowanie treści do social media.
  16. Wykupienie domeny pod sklep internetowy.
  17. Opracowanie regulaminów.
  18. Podatek VAT.
  19. Podatek dochodowy.
  20. ZUS.
  21. Działania związane z księgowością.

W zależności od skali szycia i sprzedaży ubrania, łączne koszty całego przedsięwzięcia mogą się różnić. Tak czy inaczej warto przeprowadzić kalkulację finansową. Może okazać się, że początkowe szacunki rozmijają się z rzeczywistością. Wynikiem tego będzie brak możliwości realizacji swoich pomysłów lub zrobienia tego na własnych zasadach i w takiej skali, w jakiej chcieliśmy. Nasza szwalnia służy w tym aspekcie pomocą i bazując na własnym doświadczeniu chętnie pomożemy prawidłowo oszacować czekające na klienta wydatki. 

Planowanie działań

Na obecnym etapie należy zacząć planować działania. Wszystkie te, które są niezbędne, aby powstała własna marka odzieżowa. Na początek warto spojrzeć na przygotowaną listę i zastanowić się nad ważną kwestią. Które z nich będziesz w stanie wykonać sam, a które lepiej będzie powierzyć komuś z większym doświadczeniem i wiedzą? W przypadku niektórych z tych czynności nie warto kombinować i wykorzystywać półśrodki czy szukać oszczędności. Na przykład przygotowanie pierwszego projektu ubrania, nie mając w tym żadnego doświadczenia, jest kiepskim pomysłem, bo może mieć fatalny wpływ na ostateczny wygląd produktu. Szczególnie, że utrudni to i wydłuży proces samej produkcji. 

Jeśli wypiszemy już wszystko, pozostaje nam „tylko” ustalić, w jakiej kolejności należy realizować poszczególne zadania i… przejść do działania!

Opis działań 

Przygotowanie projektu odzieży to pierwsze zadanie. Możemy zająć się nim sami lub powierzyć innej, mającej odpowiednie kompetencje osobie (zewnętrznemu projektantowi lub z ramienia szwalni). Posiadana przez projektanta wiedza o podstawach konstrukcji pozwoli na uniknięcie problemów, takich jak brak możliwości wykonywania ruchów w odzieży czy fałdowanie się materiału w przypadku trudnych projektów. Jednak nie jest to proces, którego nie da się zastąpić. Wszystko zależy od złożoności projektu. W wielu przypadkach wykorzystywane są gotowe zdjęcia, które po wdrożonych poprawkach w pełni zadowalają zlecającego. Następnym krokiem po projektowaniu jest wykonanie konstrukcji, a tym zajmuje się konstruktor. Może to być niezależna osoba działająca samodzielnie lub ktoś, kogo poleci nasza szwalnia. Jego zadaniem jest przeniesienie projektu na rzeczywiste wymiary. Konstruktor konstruktorowi nie równy. Wielu z nich wykonuje konstrukcje ręcznie, inni zaś robią to za pomocą dedykowanego oprogramowania.
Po wyborze tych drugich, bardzo często przyśpieszymy sam proces konstruowania, a później pracę przy stopniowaniu, czy też krojeniu elementów do szycia. Jeśli zdecydujemy się na kompleksową współpracę ze szwalnią i z wyznaczonym przez nich konstruktorem, zyskujemy na tym kilka cennych przywilejów. Jednym z nich jest wsparcie przez technologa, czyli osobę, która pomaga wychwycić już na wczesnym etapie projektu wszelkie błędy oraz niedociągnięcia. 

Posiadana przez projektanta wiedza o podstawach konstrukcji pozwoli na uniknięcie problemów, takich jak brak możliwości wykonywania ruchów w odzieży czy fałdowanie się materiału w przypadku trudnych projektów.

Przed etapem konstrukcji warto uzgodnić z konstruktorem lub szwalnią, kto będzie odpowiedzialny za wybór odpowiednich materiałów do szycia oraz dodatków, takich jak guziki, metki, suwaki itp. Czasami zdarza się, że jeśli współpracujemy z niezależnym konstruktorem, to będziemy musieli zająć się tym na własną rękę. W przypadku współpracy ze szwalniami zazwyczaj możemy liczyć na pomoc w znalezieniu odpowiednich producentów i hurtowni. Zanim zdecydujemy się na współpracę, warto ustalić liczbę sztuk odzieży, jaką chcemy uszyć. Jeśli chcesz dokładniej wiedzieć jak przygotować się do złożenia zamówienia w szwalni, to przeczytaj nasz artykuł.

Dalsze etapy to tak naprawdę szycie i wykończenia. W przypadku szycia, warto szukać szwalni, które posiadają odpowiednie zaplecze maszynowe. Ułatwi to w przyszłości rozszerzenie asortymentu odzieży o nowe produkty. Jeśli nasze zamówienie ma realizować szwalnia z ograniczoną liczbą maszyn może się okazać, że pozostałą odzież będziemy musieli produkować w innych miejscach.

Kiedy będziemy już mieli gotową do sprzedaży odzież, trzeba będzie ją jakoś zapakować i wysłać do klientów. W zależności od naszej wizji powinniśmy pomyśleć, jakie opakowania będą najlepiej pasować do naszej koncepcji i naszych ubrań. Warto być pomysłowym i oryginalnym. Klient odbierając zamówiony produkt pierwszą rzeczą, jaką zobaczy i weźmie w dłonie będzie opakowanie. Już wtedy warto zadbać o pierwsze wrażenie.

Własna marka odzieżowa

Klienci nie są wierni ubraniom samym w sobie; są wierni marce i jej wartościom. Dlatego warto poważnie zastanowić się nad stworzeniem strategii marki. Nie chodzi nam jedynie o wymyślenie własnej nazwy dla przygotowywanej serii, a o stworzenie całego żywego organizmu, z którym mogliby się identyfikować klienci.

Jednak sama nazwa marki również jest bardzo istotna! Powinna przyciągać uwagę i zapadać w pamięć. Byłoby również dobrze, gdyby w jakiś sposób nawiązywała do szytych przez nas ubrań lub odwoływała się do wartości, z którymi się identyfikujemy. Odpowiednia nazwa to podstawa i punkt wyjścia. Co dalej? 

Marka to w dużym uproszczeniu podmiot, który ma własną strategię i finalnie ma własne produkty, które kieruje do klientów. Strategia marki jest zbiorem najważniejszych wartości, zasad, jakimi chcemy się kierować oraz celów, jakie chcemy osiągnąć.

Dobrze przygotowana strategia wymaga jednak najpierw dogłębnej analizy – własnych możliwości, warunków rynkowych, posiadanych kompetencji, czy też panujących trendów. Jeśli uda nam się ją określić, możemy iść o krok dalej. Zastanowić się nad kwestią strategii komunikacji marki, czyli sposobem, w jaki będziemy opowiadać o produktach.

Potem pozostaje opracowanie taktyki marki. Jest to w pewnym sensie doprecyzowanie strategii, czyli zaplanowanie konkretnych działań. Strategia jest nadrzędnym zbiorem wartości, celów i idei, zaś taktyka to bardziej konkretna dziedzina. Skupia się na jednym wybranym problemie i zgodnie z założoną strategią szuka dla niego rozwiązań. Opracowując taktykę powinniśmy się skupić na zaplanowaniu działań tak, aby przybliżały markę do osiągania długofalowych celów, ale jednocześnie aby odpowiadały też na bieżące potrzeby.

Klienci nie są wierni ubraniom samym w sobie; są wierni marce i jej wartościom.

Ostatnim ważnym zagadnieniem w kontekście tworzenia własnej marki odzieżowej jest identyfikacja wizualna. Jej celem jest wyróżnienie się na tle innych marek spójną oraz oryginalną formą graficzną kierowaną do odbiorców. Już samo logo – jeśli jest charakterystyczne i estetyczne – to połowa sukcesu! Jednak to nie wszystko; trzeba również pomyśleć o tym zagadnieniu w szerszej perspektywie. Może chcielibyśmy, aby klienci kojarzyli naszą markę z konkretnym kolorem? A może rozgłos mogłyby przynieść nam nietypowe opakowania, w których dostarczymy odzież do klienta? Możliwości jest dużo, ale najistotniejsze w tym wszystkim są oryginalność, spójność oraz wyróżnienie się z tłumu.
Własna marka odzieżowa z dobrą strategią oraz umiejętnie prowadzoną komunikacją to z pewnością cenna przewaga nad konkurencją.                   

Reklama

Mając już opracowaną strategię, komunikację i taktykę marki potrzebujemy przestrzeni i treści, dzięki którym będziemy mogli je realizować. Chodzi nie tylko o to, aby wypromować swoje produkty i zapewnić im rozgłos zgodnie z przyjętą strategią, ale również o to, żeby przez jak najdłuższy czas klienci nie zapomnieli o naszej marce. Jak tego dokonać? 

W obecnych realiach rynku obecność i aktywność w Internecie to tak naprawdę „must have” i bez tego bardzo ciężko osiągnąć sukces. Do wyboru mamy wiele portali z ogromnymi zasięgami. Najlepiej byłoby udzielać się na kilku z nich jednocześnie, a całość dopełnić starannie przygotowanym sklepem internetowym. Nie tylko sama aktywność na portalach społecznościowych jest ważna, ale również jej jakość, spójność i pomysłowość. Jeszcze zanim zaczniemy się tam udzielać powinniśmy przygotować plan – jak często będziemy coś publikować, o jakich porach, jaka to będzie treść. Potem pozostaje nam tę treść przygotować. Nie musi to być oczywiście przesadnie dużo materiału, musimy liczyć się jednak z tym, że pewnego dnia może zabraknąć nam przysłowiowej „weny”. Dobrze jest mieć wtedy awaryjny post lub zdjęcie pod ręką.

Tak prowadzoną komunikację mogą dopełnić reklama w social mediach, współpraca z influencerami, czy reklama na konkretnych stronach internetowych lub w wyszukiwarce Google. Trzeba sprawdzić, z jakimi kosztami wiąże się każda metoda, ale i z jakimi korzyściami. Należy też zastanowić się, jaka forma będzie najbardziej odpowiednia dla naszego produktu i naszej marki oraz która najlepiej dotrze do grupy docelowej. Dobrym pomysłem może też być zwrócenie się do agencji reklamowej, która doradzi nam w tej kwestii albo nawet przygotuje dla nas całą kampanię. Własna marka odzieżowa wymaga, aby bardzo mocno zadbać o reklamę produktów, w końcu cały czas chcemy, aby nasze produkty się sprzedawały.

Sesja zdjęciowa

Własna marka odzieżowa to nie tylko odzież, ale również zdjęcia ubrań potrzebnych do uzupełnienia sklepu internetowego oraz do prowadzenia działalności w mediach społecznościowych. Możemy zlecić wykonanie sesji profesjonaliście lub spróbować wykonać ją samemu. Klienci kupują produkty oczami, dlatego musimy mu je pokazać z możliwie najlepszej strony. Zdjęcia mają przyciągać uwagę, a nasze ubrania mają na nich wyglądać atrakcyjnie; od jakości zdjęć może zależeć decyzja o zakupie. Dobrym pomysłem będzie wyeksponowanie na kilku fotografiach szczegółów świadczących o wysokiej jakości naszej odzieży, np. haftu lub szwów przy łączeniu elementów. Trzeba będzie również przygotować zdjęcia sesyjne oraz packshoty – tutaj warto zlecić to zadanie kompetentnej firmie. Cały czas musimy mieć na uwadze, że klient będzie podejmował decyzję o zakupie w dużej mierze na podstawie odczuć wizualnych. Zdjęcia sesyjne to także dobra okazja, by uwydatnić i wyeksponować naszą strategię komunikacji oraz strategię wizualną. 

Klienci kupują produkty oczami, dlatego musimy mu je pokazać z możliwie najlepszej strony.

Sklep internetowy

Ważnym krokiem jest przygotowanie sklepu internetowego do sprzedaży naszych ubrań, a na dalszym etapie jego obsługa. Jak się do tego zabrać? Zacząć trzeba od ustalenia, na jakim serwerze umieścimy sklep oraz jak nazwiemy samą domenę internetową (czyli np. szwalniastaszowska.pl). Należy sprawdzić, czy wybrana przez nas nazwa nie jest już zajęta i czy nie istnieje już strona o takiej nazwie. Jeśli chodzi o same sposoby tworzenia sklepu to pierwszą możliwością są dedykowane platformy sprzedażowe. Działają one na zasadzie kreatora – z ich pomocą krok po kroku możemy skonfigurować nasz własny sklep internetowy. Potem płacimy stałą, miesięczną opłatę za użytkowanie takiego sklepu. Jest to rozwiązanie najprostsze i najszybsze.
Inną opcją jest wykupienie domeny i samodzielne napisanie strony, jednak jest to zadanie czasochłonne i wymagające sporej wiedzy. Strona do sprzedaży produktów musi być intuicyjna, a zamieszczone w niej treści estetyczne. Żaden klient nie będzie chciał marnować czasu w miejscu, w którym ciężko się odnaleźć i gdzie zdjęcia produktów są niechlujne. 

Kolejną możliwością jest platforma WordPress, czyli darmowy system do tworzenia stron internetowych. Słowo „darmowa” należy jednak w tym przypadku podzielić na pół, bo trzeba jeszcze umieć sprawnie z niej korzystać, ale z pewnością i tak jest to dość tanie rozwiązanie. Zaletami tworzenia strony na WordPress’ie jest łatwość obsługi oraz ogromna ilość możliwych konfiguracji strony. 

Niezależnie na które rozwiązanie się zdecydujemy, jeśli zależy nam na wysokiej sprzedaży nasza strona po prostu musi być bardzo dobra i zachęcać do zakupów. Trzeba też być przygotowanym na to, że ktoś będzie musiał ją później obsługiwać, odbierać zamówienia, uzupełniać asortyment. 

Logistyka

Jeśli ustaliliśmy już ze szwalnią wszystkie szczegóły dotyczące planowanej daty odbioru naszego zamówienia to możemy przejść do etapu wysyłania produktów. Warto zastanowić się, skąd produkty będą wysyłane: z naszego domu, wynajętej hali, czy być może cały proces wysyłki powierzymy firmie specjalizującej się w tego rodzaju działalności. Każda z tych opcji ma swoje wady i zalety. Jeśli zdecydujemy się na samodzielną obsługę wysyłek i będziemy to robić z domu, będziemy musieli być na miejscu zawsze, kiedy kurier przyjedzie odebrać paczki lub dostarczyć zwroty. Z kolei jeśli chcemy wynajmować halę i stamtąd wysyłać odzież, to przydałaby się nam jeszcze jedna osoba, która byłaby zawsze na miejscu. Produkty do wysyłki trzeba też odpowiednio zapakować, dlatego trzeba będzie zaopatrzyć się w odpowiednie materiały.
Trzeba pamiętać też o pewnym ryzyku: jeśli w krótkim czasie klienci wyślą do nas dużą ilość zwrotów, może być problem z dostarczeniem ich do nas. Musimy być wtedy dostępni pod wskazanym adresem praktycznie cały czas. Potraktowanie tego punktu po omacku może spowodować, że własna marka odzieżowa w oczach konsumenta utraci zbudowany wcześniej wizerunek.

Decydując się na samodzielną obsługę wysyłek i zwrotów oszczędzamy pieniądze, ale tracimy czas; decydując się na powierzenie tego zadania zewnętrznej firmie oszczędzamy czas, ale musimy za to dodatkowo zapłacić. 

Formalności prawne

Najważniejszym krokiem formalnym do wykonania z pewnością jest otwarcie działalności gospodarczej. Zapoznanie się z wymogami, zasadami i procesami urzędowymi wymaga dużo czasu. Również załatwianie wszelkich formalności przysparza na początku wielu kłopotów, ale jest to etap konieczny. Aby zaoszczędzić czas i nerwy dobrze jest zwrócić się o pomoc do kogoś bardziej doświadczonego. Na szczęście w Internecie bez problemu można znaleźć wszystkie potrzebne informacje na ten temat.  

Własna marka odzieżowa generuje pewne koszty urzędowe. W zasadzie samo otwarcie własnej firmy jest darmowe – nie ma żadnej opłaty związanej ze złożeniem wniosku CEIDG-1 ani ze zgłoszeniem działalności do ZUS-u. Dopiero prowadząc regularną działalność będziemy musieli liczyć się z większymi wydatkami, takimi jak regularne płacenie składek do ZUS-u, płacenie podatku dochodowego oraz rozliczenie podatku VAT. 

Aby usprawnić proces rozliczania się z urzędami oraz uniknąć płacenia kar, składania odwołań i tłumaczenia się w czasie kontroli, warto zastanowić się nad powierzeniem spraw związanych z księgowością osobom trzecim. W dzisiejszych czasach w przypadku małych firm taka usługa kosztuje naprawdę niewiele, bo nawet od 100 zł miesięcznie. Należy pamiętać, że nie zyskujemy w ten sposób całkowitego spokoju, bo nadal będziemy musieli współpracować i konsultować sporo spraw. Cóż, taka rola szefa. Zyskujemy za to spokojniejsze sumienie.

Dopiero prowadząc regularną działalność będziemy musieli liczyć się z większymi wydatkami, takimi jak regularne płacenie składek do ZUS-u, płacenie podatku dochodowego oraz rozliczenie podatku VAT.

Bardzo ważne będzie ustalenie sposobu księgowania sprzedanych produktów. Dlaczego? Ponieważ potem może to ułatwić i usprawnić proces zwrotu środków klientowi, który odesłał do nas produkt. Jeśli nie sformułujemy przejrzystego oraz prostego sposobu komunikacji i rozliczania przychodów, to w przyszłości może zdarzyć się tak, że klient zwróci nam zakupiony towar i będzie potem czekał kilkanaście dni na gotówkę – a żaden klient czekać nie lubi.

Pamiętaj, że każde zamówienie, które będzie realizować dla Ciebie szwalnia lub współpraca z projektantem powinny zostać udokumentowane umową. Brzmi jak błahostka, a jednak niektórzy w pośpiechu zapominają nawet o tak podstawowych kwestiach. Sama zawartość dokumentu powinna dość dokładnie regulować obowiązki obu stron umowy, czyli przykładowo co i w jakim terminie zobowiązuje się wykonać dla nas szwalnia oraz w jaki sposób i w jakim czasie zamierzamy jej za to zapłacić.  

Posiadanie sklepu internetowego obliguje nas do umieszczenia dokumentów, takich jak: regulamin, polityka prywatności czy ochrona danych osobowych. W celu uzyskania pełnych informacji oraz przygotowania odpowiedniej dokumentacji należy zgłosić się do firm pomagającym w przystosowaniu sprzedaży internetowej.

Jeśli zaprojektowaliśmy własne logo lub chcemy na ubraniach umieścić nazwę marki istotnym krokiem będzie zastrzeżenie własnego znaku towarowego. Możemy to uczynić składając odpowiedni wniosek w Urzędzie Patentowym. Procedura zastrzeżenia znaku może potrwać nawet kilka miesięcy. Jest to też zazwyczaj dla młodych przedsiębiorców spory koszt (minimum kilkaset złotych); jednak dzięki temu będziesz w stanie uniknąć wykorzystywania Twojego znaku bez zgody oraz kopiowania projektów ubrań i innych pomysłów. Musimy też sprawdzić, czy nasz znak nie koliduje już z jakimś innym, używanym znakiem, bo ewentualna kolizja może narazić nas na kłopoty.

Podliczenie kosztów

Ostatnim krokiem do wykonania przed rozpoczęciem szycia będzie zsumowanie wszystkich kosztów. Powinno się go dokonać jeszcze przed rozpoczęciem regularnej produkcji, aby ocenić, na ile szacowane wydatki pokrywają się z tymi, które ustaliliśmy sobie na samym początku. Być może trzeba będzie skorygować pewne założenia? Możliwe będzie też dokładniejsze oszacowanie, ile sztuk odzieży należy sprzedać, abyśmy wyszli na przysłowiowe zero. Dopiero na końcu powinniśmy zastanowić się, co zrobić z pozostałym budżetem. Ile pieniędzy przeznaczyć na reklamę? Jaką część budżetu na dopracowanie sklepu internetowego? Albo czy będziemy w stanie zachować pewną kwotę, jako finansowe zabezpieczenie lub na poczet kolejnych projektów?
Jeśli pozytywnie przejdziemy ten etap, nasz budżet nadal się „spina” oraz wiemy już mniej więcej co i w jakiej kolejności musimy zrobić, to nie pozostało nam nic innego, jak zacząć działać. Własna marka odzieżowa jest teraz bliżej niż myślisz!

Czas stworzyć własną markę odzieżową!

Mamy nadzieję, że nasz artykuł będzie pomocny i znacznie ułatwi wielu osobom proces przygotowywania własnej serii ubrań, czy rozkręcania własnej marki odzieżowej. Przedstawiliśmy w nim przykładowy schemat realizacji pomysłu i opisaliśmy, jak wprowadzić go w życie – każda historia rządzi się jednak swoimi prawami. Możliwe, że po drodze spotkają nas inne, nieoczekiwane sytuacje, o których nie napisaliśmy w artykule. Warto o tym pamiętać. Chętnie odpowiemy też na wszystkie pytania, które mogły pojawić się u osób czytających ten artykuł. W tym celu prosimy o wysyłanie wiadomości z zapytaniem na nasz adres mailowy. Odpowiemy najszybciej, jak to będzie możliwe!

Comments are closed.