Zamówienie w szwalni

Jak złożyć zamówienie w szwalni?

Zdecydowałeś się na uszycie swojej pierwszej serii odzieży i chcesz złożyć zamówienie w szwalni. Projekt ubrania masz już gotowy, wiesz mniej więcej, jak ma ono wyglądać i leżeć na odbiorcach. Przeczytałeś też artykuł o tym, jak rozkręcić własną markę odzieżową. Dowiedziałeś się, że jest nawet szwalnia w okolicy, która powinna szybko i skutecznie pomóc Ci zrealizować obrany cel.

Teoretycznie nie pozostało Ci już nic innego, jak napisać i wysłać maila z prośbą o pierwszą wycenę.

– Dzień dobry. Chciałbym zlecić Państwu uszycie 200 sztuk bawełnianych bluz. Bez żadnych dodatkowych haftów i nadruków, wszystkie w kolorze ciemno-beżowym. Proszę o szacunkową wycenę. Pozdrawiam!

Jeśli myślisz, że aby złożyć zamówienie w szwalni na uszycie ubrań wystarczy powyższa formuła, to masz rację, ale… tylko częściowo. Odpowiedzią na zapytanie skonstruowane tak, jak to powyższe może być jedynie niezbyt dokładna wycena lub zamieszczona długa lista dodatkowych pytań. Potrzebne bowiem będą jeszcze inne, ważne informacje.

Aby odzież była dokładnie taka, jakiej oczekujesz szwalnia musi otrzymać od Ciebie dużo więcej informacji oraz szczegółów i właśnie tej kwestii poświęcony jest ten artykuł. Ma on ułatwić pracę Tobie, jako stronie zamawiającej i w efekcie nam – szwalni, jako stronie realizującej. Zaoszczędzisz dzięki niemu dużo czasu, nerwów oraz stuknięć klawiatury przy pisaniu kolejnych maili z uzupełniającymi informacjami.

Przyjmijmy założenie, że będziesz składał zamówienie w szwalni, która oferuje kompleksowe usługi. Od pomocy w przygotowaniu projektu i konstrukcji, przez modelowanie i szycie prototypów, aż po odszycie właściwej partii odzieży.

Projekt, opis projektu oraz pozostałe informacje

Zacznijmy od podstawowych rzeczy – najważniejszy jest projekt ubrania i powinien on być zamieszczony w pierwszym mailu kontaktowym. Duża część osób na etapie szukania szwalni posiada już taki projekt. Jeśli jednak go jeszcze nie masz to pamiętaj, że zazwyczaj może go przygotować dla Ciebie szwalnia. Projekt można przygotować na kilka sposobów. Po pierwsze przez współpracę z projektantem, który na podstawie Twojego opisu przygotuje rysunek ubrania. Drugą możliwością jest stworzenie projektu na podstawie wizualizacji lub przesłanego rysunku. Możesz również dostarczyć zdjęcie odzieży z informacją o zmianach. 

Projekt jest dla szwalni bardzo ważny, bo w dużej mierze to na jego podstawie jest ona w stanie określić, czy podejmie się szycia. Również od projektu zależny będzie koszt. Znaczenie przy wycenie zamówienia ma każdy szczegół, dlatego projekt powinien być dokładnie opisany. Przede wszystkim powinieneś określić, z jakiego rodzaju materiału ma być uszyta każda część odzieży. Będzie to bawełna, poliester, a może mieszanka jednego i drugiego? Postaraj się być precyzyjnym. Jaka ma być gramatura wskazanego materiału? Jaki fason ma mieć Twoja odzież – przylegający czy luźny? To również wpływa na dobór materiałów, gdyż niektóre z nich nie nadają się do realizacji konkretnych projektów. Dla ubrań o „obcisłym” fasonie dobrze byłoby użyć np. bawełny z domieszką elastanu. Pamiętaj, że możesz również poprosić szwalnię, aby sama zaproponowała swoje materiały i przesłała Ci próbki.

Opisz w jakich rozmiarach i dla jakiej płci mają być ubrania. Często szycie tych samych ubrań zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn oznacza konieczność przygotowania oddzielnych konstrukcji i dwóch stopniowań rozmiarów. Oczywiście jeśli posiadasz własną tabelę rozmiarów, to wspomnij o tym w mailu lub dodaj ją w załączniku.  

Sprecyzuj – a najlepiej też zilustruj grafikami – kolory, jakich oczekujesz. W zależności od wybranego koloru cena tego samego materiału może się nieco różnić. W przypadku mniej popularnych kolorów nawet wyspecjalizowana szwalnia mogą ich nie mieć na magazynie. Wtedy też muszą zamówić kolorowe materiały u producentów, co często wiąże się z minimalnym limitem kilogramowym zamawianego koloru. Czasami jest to po prostu nieopłacalne i wtedy trzeba zmienić swoje założenia.  

Musisz również opisać sposób wykończenia i wszelkie ozdoby, jakie chcesz umieścić na ubraniu. Zamierzasz dodać logo, napis, obrazek, a może jakieś hasło? Jak najbardziej, ale każdą z tych rzeczy można wykonać na wiele sposobów – np. nadrukiem lub haftem. Nie każda szwalnia posiada do tych operacji odpowiedni sprzęt. Możesz zgodzić się wtedy na wykonanie tego etapu produkcji u zewnętrznej firmy, ale pamiętaj, że szwalnia może doliczyć sobie za to dodatkową marżę. Zazwyczaj również na odbiór zamówienia poczekasz trochę dłużej. Z drugiej strony nie będziesz musiał poświęcać swojego czasu na szukanie odpowiednich firm, które wykonają te usługi.

Opisz, jak mają być wykończone rękawy, nogawki czy dół bluzy – luźno z pojedynczym szwem, grubym ściągaczem czy niedbale „poszarpaną” fakturą? Jeśli w Twoim projekcie uwzględniłeś kieszenie, to wskaż, jaką mają mieć głębokość, z jakiego materiału mają być wykonane i gdzie dokładnie mają być przyszyte oraz do której części ubrania. Warto dokładnie opisać oddzielnie dosłownie każdą część ubrania. Przykładowo kaptur – jaką ma mieć głębokość, z czego mają być wykonane i jaki kolor mają mieć oczka oraz sznurki znajdujące się w nim, jak powinien się on układać na karku itp. Jeśli Twój projekt zakłada użycie suwaków czy guzików, to również dokładnie je opisz i dopytaj, czy wybrana przez Ciebie szwalnia jest w stanie je zapewnić i oczywiście wszyć. Im więcej szczegółów uwzględnisz i określisz, tym szybciej dowiesz się z jakimi kosztami tak naprawdę będziesz się mierzyć.  

Kolejną kwestią są metki oraz wszywki pielęgnacyjne. Określ, czy jesteś w stanie dostarczyć je we własnym zakresie już do gotowego wszycia, czy może chciałbyś, aby zapewniła je szwalnia. Pamiętaj też, że można umieścić dwa tego typu oznakowania – na bocznym szwie wszywkę pielęgnacyjną z informacją o tym, jak dbać o odzież oraz drugą – na karku. Tę na karku można zastąpić nadrukiem; jeśli zdecydujesz się na taki krok, to zapytaj szwalnię o to, czy będzie w stanie to wykonać. Z kolei jeśli chcesz zastosować tradycyjne, przyszywane metki i wszywki, to określ gdzie dokładnie mają się one znajdować, w jaki sposób mają być przyszyte oraz jakiego typu one będą.

Im więcej szczegółów uwzględnisz i określisz, tym szybciej dowiesz się z jakimi kosztami tak naprawdę będziesz się mierzyć.

Niektóre szwalnie posiadają własne, standardowe metki gotowe do wszycia. Jest to tańsze rozwiązanie, ale oczywiście wiąże się z pewnymi ustępstwami. Jeśli jesteś zainteresowany taką możliwością, zapytaj o nią w mailu. Pamiętaj, że zamówienie partii metek i wszywek specjalnie na potrzeby danego projektu to oddzielne zamówienie, które może wydłużyć czas realizacji i nieznacznie podnosi koszty. 

Warto przygotować sobie wszystkie możliwe informacje na temat wykończenia. Czasami są to detale, o których początkowo nie myślimy lub zapominamy, a mają jednak duże znaczenie. O ile to możliwe, postaraj się zilustrować zdjęciami i grafikami jak najwięcej części projektu. 

Kierując się wszystkimi powyższymi wskazówkami możesz śmiało złożyć zamówienie w szwalni. Pamiętaj, że powinno zawierać: projekt ubrania wraz z dokładnym opisem każdego elementu, informację o metkach i wykończeniu oraz zarys ilości sztuk i terminu realizacji. Zapewne otrzymasz wtedy dokładną i szybką odpowiedź. 

Terminy, umowa i płatność

Udzielenie szwalni wszystkich powyższych informacji z pewnością ułatwi Ci proces ustalania warunków współpracy, dlatego postaraj się korzystać ze zdobytej właśnie wiedzy już od samego początku. Dobrym pomysłem będzie przygotowanie jednego, uniwersalnego maila, w którym znajdzie się opis wszystkich zagadnień wypunktowanych w tym artykule; coś w rodzaju wzoru z zapytaniem o wycenę. Być może będzie Cię to kosztowało trochę pracy, ale wysyłając go później do jednej, czy też do kilku szwalni powinieneś szybko znaleźć odpowiedniego partnera do współpracy.

Potem nie pozostaje już nic innego, jak ustalenie pełnego kosztorysu i zakresu prac, źródła dostawy materiałów do szycia oraz terminu realizacji całego zamówienia. Wszystko powinno zostać oczywiście uwiecznione umową – jest ona gwarancją bezpieczeństwa dla obu stron.

Z pewnością w trakcie samej realizacji umowy zmierzysz się jeszcze z kilkoma utrudnieniami i nieprzewidzianymi kosztami. Przykładowo może to być naniesienie poprawek w projekcie lub konstrukcji po tym, jak wygląd pierwszego odszytego prototypu okaże się dla Ciebie niezbyt satysfakcjonujący. Warto zapytać, ilu bezpłatnych poprawek szwalnia może dokonać w cenie projektu. 

Jeśli planujesz długofalową działalność i w przyszłości chcesz tworzyć kolejne projekty, to już w pierwszym mailu możesz zapytać o perspektywy stałej współpracy oraz o możliwości produkcyjne szwalni. Przykładowo: jakimi maszynami dysponują, jakie rodzaje ubrań jeszcze szyją, czy z czasem oferują korzystniejsze warunki dla stałych klientów. Możesz też zapytać czy są w stanie dodatkowo wesprzeć Cię w innych sektorach działalności, np. w kwestii reklamy i marketingu – tak jak nasza szwalnia.

Podsumowanie

Czas na krótkie uporządkowanie wiedzy, którą podzieliliśmy się z Tobą w tym artykule. Poniżej znajdziesz listę najważniejszych zagadnień i kwestii, jakie powinieneś zamieścić, gdy składasz zamówienie w szwalni. Powinieneś wtedy otrzymać precyzyjną i miarodajną wycenę:

  1. Załącznik z projektem ubrania lub zapytanie o wycenę przygotowania takiego projektu.
  2. Informacja o posiadanej konstrukcji lub prośba o wycenę konstrukcji i prototypu.
  3. Precyzyjny opis materiałów dla każdej części ubrania: rodzaj, gramatura, kolory.
  4. Opis wykończenia rękawów/nogawek/pasa.
  5. Informacja o wszelkich ozdobach: nadruki, hafty, naszywki, sznurówki – wraz z dokładnym opisem techniki naniesienia tych ozdób, ich wielkości, kolorów, miejsca na ubraniu itp.
  6. Opis sposobu metkowania oraz wyglądu samych metek.
  7. Informacja o sposobie szycia suwaków, zapięć na guziki, mankietów na guziki itp.
  8. Opis kapturów, kieszeni, rozporków – głębokość, długość, szerokość, rodzaj materiałów, technika szycia.
  9. Ilość modeli odzieży lub konfiguracji dla danego projektu (np. t-shirt, polo, long-sleeve) + opis dodatkowych projektów.
  10. Tabela z rozmiarami.
  11. Oczekiwana ilość sztuk do uszycia dla każdego projektu/modelu oraz oczekiwany czas realizacji całego zamówienia.
  12. Mile widziane zdjęcia, grafiki, filmy i inne treści uzupełniające i obrazujące wygląd projektu.

Oczywiście artykuł nie odpowiada w pełni na wszystkie możliwe sytuacje przy składaniu zamówienia, ale jest kierunkiem, który nakreśla pewien sposób myślenia.

Gdybyś miał jakieś pytania lub uwagi do artykułu, skontaktuj się z nami mailowo: https://szwalniastaszowska.pl/kontakt/ – chętnie odpowiemy i wyjaśnimy niezrozumiałe kwestie.

Mamy nadzieję, że ten wpis okaże się pomocny dla wszystkich osób, które przygotowują swoje pierwsze zamówienie w szwalni!

Comments are closed.